پایگاه خبری و اطلاع رسانی وبدا (دفتر یاسوج)
مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای ماموریت سازمانی خود، همواره تمام توان خود را در امر اطلاعرسانی صحیح و شفاف به مردم به کار گرفته است. در بررسی سند چشمانداز 20 ساله کشور و برنامههای توسعه جمهوری اسلامی ایران، به نکات مهمی توجه شده که مبنای برنامهریزی برنامههای روابط عمومی است. بیشتر بخوانید ..
شماره تماس: 0743337251
مدیر مسئول : ذوالفقار دیودل
سردبیر : سیده سحر حسینی
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: یکی از نیازهای اساسی مردم، خدمات ویزیت و خدمات سرپایی به ویژه در شهرستان های استان است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: یکی از نیازهای اساسی مردم، خدمات ویزیت و خدمات سرپایی به ویژه در شهرستان های استان است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد؛ دکتر پرویز یزدانپناه در برنامه زنده بی تعارف که سه شنبه شب از شبکه استانی دنا پخش شد، افزود: کلینیک شهید مفتح با 25 پزشک در یاسوج اولین کلینیک استان بود که در سال ۱۳۷۴ راه اندازی شد.
وی ادامه داد: با توجه به جمعیت و نیازهای موجود در سال ۸۳ تعداد پزشکان بیشتر و کلینیک های ادواری دیگری راه اندازی و در سال ۸۵ مقرر شد کلینیک ۵ طبقه ای در یاسوج ساخته و راه اندازی شود اما ساخت این کلینیک حدود ۱۳ سال طول کشید و هنوز به پایان نرسیده است.
وی با بیان اینکه این کلینیک در زمینی به مساحت ۵هزار ۸۰۰ مهر متر مربع در ۵ طبقه ساخته شد،اذعان داشت: این کلینیک در سال ۹۲ پیشرفت فیزیکی ۹۳ درصدی داشته و بعد از آن پیشرفتی نداشت.
دکتر یزدانپناه خاطر نشان کرد: طی ۶ ماه گذشته حدود ۶ میلیارد تومان برای آن هزینه نمودیم که در مجموع تاکنون ۱۵ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است و امیدواریم در دهه فجر سال جاری بتوانیم آن را به بهرهبرداری برسانیم.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: در این مدت با منابع وزارت بهداشت و از عمده منابع دانشگاه هزینه و تلاش کردیم تا کلینیک یاسوج با استانداردهای کشوری آماده افتتاح شود.
وی با بیان اینکه پس از افتتاح این کلینیک 65 پزشک متخصص در آن مستقر می شوند، اظهار داشت: با استقرار این پزشکان خدمات لازم به نحو مطلوبی به مردم ارائه می شود.
دکتر یزدانپناه ابراز داشت: مکان کلینیک یاسوج مناسب است، دسترسی راحتی دارد و فضای اطراف آن اکثرا از فضاهای خود دانشگاه هستند ولی تنها مشکل آن این است که پارکینگی برای آن پیشبینی نشد ولی دانشکده بهداشت که در جوار آن قرار دارد تا اوایل تابستان به ساختمان جدید انتقال و پس از تخریب، پیشبینی میشود پارکینگ این کلینیک طی دو سال آینده ساخت و راه اندازی شود.
وی با اشاره به اینکه استانداردسازی در پروژه های بهداشتی و درمانی از موارد مهم مدنظر است، اذعان داشت: کلینیک یاسوج دارای آسانسور و خروجی های اضطراری در طبقات مختلف بوده و طبق استانداردهای کشوری و در شان مردم ساخته شده است تا با تجهیزات و نیروی انسانی متناسب بتوانیم آنچه مردم انتظار دارند را در خدمت آنها قرار دهیم.
وی یادآور شد: برای نظارت، سنجش و ارزیابی پروژه ها، دانشگاههای علوم پزشکی کشور دارای دفتر فنی هستند که مهندسین در گروههای مختلف در آنجا مستقر و کنترل پروژه، نقشه و روند ساخت و ساز را بر عهده دارند.
کلینیک گچساران به زودی افتتاح می شود
دکتر یزدانپناه اضافه کرد: در شهرستان گچساران نیز کلینیکی وجود دارد که بیش از ۲۰ سال قدمت داشته و از نظر مناسب سازی بسیار ضعیف است، در سال ۹۳ نیز اقدام به ساخت کلینیک جدیدی شد و هم اکنون آماده سازی و طی هفتههای آینده آن را راهاندازی خواهیم نمود.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: این کلینیک با زیربنای ۲ هزار متر مربع در سه طبقه پیشبینی شده است.
وی با اشاره به کلینیک جدید دهدشت، یادآور شد: این پروژه نیز با منابع وزارتی در سال ۹۳ همزمان با پروژه کلینیک گچساران شروع شد ولی متاسفانه به علت مشکلاتی که با پیمانکار به وجود آمد طی چند ماه اخیر پیشرفت کاری به دلیل مشکلات قضایی وجود نداشت و امیدواریم به زودی مشکلات رفع و بتوانیم طی ماههای آینده روند ساخت این کلینیک به پایان و حداکثر تا اردیبهشت ماه راه اندازی نماییم.
دکتر یزدانپناه عنوان کرد: شهرستان های کوچکی چون لنده، بهمئی، چرام و پاتاوه کلینیک ندارند و مردم در درمانگاه های جامع سلامت توسط متخصصین ویزیت میشوند.
وی افزود: در باشت کلینیک تخصصی خیر سازی در اختیار دانشگاه قرار داده شده که خدمات سرپایی را به مردم ارائه میدهد و در شهرستان لنده نیز یکی از افراد خیر، زمینی را در اختیار دانشگاه قرار داده که مقرر شده بانک پارسیان روند ساخت آن را شروع نماید.
انجام آزمایش خاک بیمارستان چرام برای اولین بار
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اظهار داشت: برای بیمارستانچرام که کلنگ زنی آن انجام گرفته برای اولین بار آزمایش خاک انجام دادیم و تا عمق ۳۰ متری آن را سنجیده و مقاومت آن را ارزیابی نموده ایم که اگر بلایای طبیعی مثل زلزله رخ داد آخرین ساختمانی که تخریب شود، ساختمان های بیمارستانی و مراکز بهداشتی و درمانی باشد.
وی ابراز داشت: بیمارستان چرام برای پنج طبقه کلنگ زنی شد که در این مدت به زیر بنای آن اضافه و به همین خاطر در حال تغییر نقشه آن به سه طبقه هستیم که امیدواریم پس از آن سرعت کار بالا رفته و در زمان مناسبی به اتمام برسید.
ویزیت روزانه 4 هزار و 500 بیمار در کلینیک های استان
دکتر یزدانپناه در ادامه با اشاره به عملکرد کلینیک های استان تصریح کرد: روزانه ۴ هزار و ۵۰۰ بیمار به کلینیک های دولتی استان مراجعه میکنند که از این تعداد روزانه حدود ۲هزار و ۳۰۰ بیمار در کلینیک های شهید مفتح یاسوج ویزیت و حدود یک هزار و 300 خدمت سرپایی از جمله گچگیری، تزریقات، نوار قلب و از این قبیل به مردم ارائه میشود.
وی افزود: متاسفانه در حال حاضر کلینیکهای شهر یاسوج استاندارد نیستند زیرا به خاطر نبود فضای فیزیکی دانشگاه طی سال های گذشته مجبور به اجاره این مکان ها شده است که با افتتاح کلینیک جدید، کلینیک های ادواری جمع آوری می شوند.
آشنایی با روش های نوبت دهی
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج همچنین با اشاره به اینکه مردم از نوبت دهی های کلینیک شهیدمفتح گلایهمند هستند، افزود: در سال ۹۳ نوبت دهی اینترنتی و تلفنی کلینیک شهید مفتح را راه اندازی کردیم درحالی که سایر نقاط استان شرایط نوبت دهی وجود نداشت اما با کلینیک های جدید در در استان این مشکلات برطرف خواهد شد.
وی افزود: مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان نیز برای سیستم های نوبت دهی تلفنی و اینترنتی هزینه شده که برای کلینیک گچساران در مرحله نصب است.
وی با اشاره به روش های نوبت دهی کلینیک ها اذعان داشت: برای نوبت دهی سه روش حضوری، تلفنی و اینترنتی وجود دارد که افراد در نوبت دهی حضوری باید به صورت حضوری به کلینیک ها مراجعه و در نوبت دهی تلفنی با 20 شماره تماسی که در نظر گرفته ایم تماس برقرار نمایند.
دکتر یزدانپناه اضافه کرد: نوبت دهی اینترنتی نیز از دیگر راه های دریافت نوبت است که قبلا ماهانه نوبت برای کل ماه داده میشد ولی این کار را هفتگی نمودیم یعنی هر هفته عصر سهشنبه و صبح چهارشنبه نوبت دهی های اینترنتی فعال میشوند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ادامه داد: وقتی نوبت دهی اینترنتی یا تلفنی صورت میپذیرد مراجعه کننده باید در ساعت مقرر برای تایید نوبت به کلینیک مراجعه نماید که در صورت عدم مراجعه این نوبت ها باطل خواهند شد.
وی با اشاره به اینکه برای مراجعه به پزشکان فوق تخصص نوبت دهی وجود ندارد، تصریح کرد: مراجعه به پزشکان فوق تخصص، سیستم مشاوره ای دارد به آن صورت که باید سایر پزشکان متخصص بیمار را ویزیت و در صورت نیاز به پزشک فوق تخصص معرفی نمایند.
استاندارد های ویزیت بیمار
دکتر یردانپناه با بیان اینکه برای ویزیت بیمار استانداردهایی در کلینیک ها وجود دارد، یادآور شد: یک مسئله زمان است که هر پزشک متخصص در یک ساعت باید ۸ بیمار را ویزیت و در هر ویزیت؛ معاینه بیمار، شرح حال، آزمایش، عکس یا داروهای مورد نیاز را به دقت مد نظر قرار دهد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: خوشبختانه در سیستم الکترونیک جدیدی که در سال ۹۹ در کشور و نیز استان پیاده خواهد شد، پرونده الکترونیک سلامت به گونهای عمل میکند که بیمار در یک روستا توسط مراکز بهداشتی و درمانی نوبت گرفته و نوبت به سیستمهای کلینیک ارجاع داده میشود و در نهایت اطلاعات بیمار ثبت خواهد شد.